رکبي که شيبک خان از شاه ايراني خورد 12 آذر سال 889 هجري شمسي مصادف با دوم دسامبر 1510 ميلادي سالروز يکي از پيروزي هاي تاريخي ارتش صفوي براي حفظ و حراست از کيان تاريخي ايران به شمار مي رود.محمد شاهبخت خان
معروف به "شيبک خان" ، پادشاه قدرتمند ازبک و از نوادگان جوچي فرزند ارشد چنگيز خان مغول بود.وي فردي سني مذهب و متعصب بوده که روياي فتوحات چنگيز را در سرش مي پروريد و پس از ظهور شاه اسماعيل صفوي (مرشد اعظم) و برانداختن حکومت آق قويونلو در پي
نبرد با شيعياني که آنها را کافر مي دانست برآمد.شيبک خان از جنوب شرق، سيستان را فتح و تا نزديکي کرمان و يزد پيش آمد و از شمال شرق خراسان و گرگان ( استر آباد ) را متصرف و تا دامغان قلمرو خود را گسترش داد.شاه اسماعيل صفوي نيز پس از برتري بر حاکمان محلي همچون "کياحسين چلاوي دوم" در مازندران و سمنان، "محمد کرّه" در يزد و "علاء الدوله ذوالقدر" حاکم اِلبستان متوجه شيبک خان شد و سعي کرد از در رابطه دوستي و احترام با او وارد مذاکره شود اما سودی نداشتشاه اسماعيل هم که ديگر طمع ارضي و جاه طلبي او را نظاره و از حل مسئله به صورت مسالمت آميز نااميد شده بود، خود را مهياي جنگ ساختدر هر صورت جنگ اجتناب ناپذير بود و مرشد سرخ کلاهان، سپاه ايران را که به صورت اعتقادي و ديني برايش مي جنگيدند به سوي خراسان گسيل کرد. گماشتگان شيبک خان که از هيبت شاه صفوي و سپاهش به هراس افتاده بودند پيش از وقوع هر نبردي گريخته و خود او نيز که در هرات بود به مرو فرار کرد .شاه اسماعيل به توس رسيد و ابتدا افرادي را براي تصرف قلاع خراسان تعيين کرد و سپس خود به زيارت امام هشتم شيعيان رفت.مردم خراسان که خود را ايراني و مريد اهل بيت پيامبر ميدانستند شهر به شهر از سپاه صفوي استقبال کرده خارخاسک ...
ما را در سایت خارخاسک دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 23 تاريخ: پنجشنبه 24 خرداد 1403 ساعت: 15:42